L'engenh de S Weil
Soscadis
sus las causas de la libertat e de l'oppression sociala..... S
Weil 1934
Trach de Weil Oeuvres Quarto Gallimard... F de Lucy
La periòde d'ara es de la mena ont tot
çò que pareis normalament constituir una rason de viure ,
s'estavanis, ont nos cal, jos pena de tombar dins la confusion , o
l'inconsciéncia tot remetre en questions. Que lo trionfe dels
movements autoritaris e nacionalistas arroïnan un pauc pertot
l'espèr que de brave monde auràn metut dins la democracia e lo
pacifisme, aquò's d'una part lo mal que ne patissem ; es fòrça mai
prigond e fòrça espandit. Òm pòt se demandar se i a un domeni de
la vida publica o privada ont las sorgas meteissas de l'activitat e
de l'esperenca son pas enveirinadas per las condicions que vivem. Lo
trabalh se fa pas mai, ambe la consciéncia orgulhosa qu'òm es
util, mas ambe la sentida umilianta e ansiosa de téner un privilègi
donat per una astrada passada del sòrt , un privilègi enebit a
mantuns òmes del fach meteis que l'avèm a posita, brèu una plaça.
Los caps d'entrepresa elses meteisses an perdut aquela cresença
necita d'un progrès economica infinit que lor fasiá imaginar que
tenián una mission. Lo progrès tecnica sembla d'aver fach
quincanèla , que al luòc del ben-èsser ne portèt a las massas
que la misèria fisica e morala ont las vesèm ara arpatejar; fin
finala las innovacions tecnicas son pas mai admesas endacòm mai ,
levat dins las industrias de guèrra .
Quand al progrès scientifica , se vei
mal per de qué seria util d'amassar encara mai d'unas coneissenças
sus un molon ja tròp pesuc, per se las poder comprendre per la
pensada dels quites especialistas; e l'experiéncia mòstra que los
aujòls se son enganats en cresent a l'auçament de las lums , per
la rason que podem pas desvelar a las massas qu'una miserabla
caricatura de la cultura scientifica modèrna , caricatura que luènh
de formar lo jutjament , los acostuma a la credulitat . L'art meteis
patis del contra-còp de la confusion generala que li lèva una
partida del seu public , e del meteis còp desturba l'inspiracion.
Enfin la vida familhala es pas qu' ansiosa dempuèi que la societat
s'es barrada als joves. La nòva generacion meteissa per de qué
l'espera febrosa de l'avenir es la vida tota entièra , penequeja
dins lo monde entièr, ambe la certitud que non ten pas cap d'avenir
, que i a pas cap de plaça per ela dins lo nòstre univèrs.
A mai , aqueste mal , s'es fòrça agut
pels joves , se tròba èstre comun pel demai de l'umanitat d'uèi.
Vivem una epòca privada d'avenir. L'espèra de çò que vendrà es
pas una esperança mas ànsia.
Pr'aquò i a dempuèi 1789 un mot de
magia, que conten en el totes los avenirs imaginaris , e qu'es jamai
tant plen d'esper que mentre las passas desesperadas ; aquò's lo
mot de revolucion . Alavetz se pronóncia de longa dempuèi qualques
temps. Deuriam èsser benlèu , en plena pontanada revolucionari ,
mas tot se passa coma se lo movement revolucionari tombava en
descasença coma lo quiti poder que vòl destrusir. Dempuèi mai d'un
sègle , cada generacion de revolucionaris a esperat de longa dins
una revolucion propdana ; uèi aquela esperança a perdut tot çò
que la podiá sosténer. Cap dins los regimes independents sortits de
la revolucion d'octobre , ni mai dins las doas internacionalas, ni
mai dins los sindicats , ni mai dins las organisacions anarquistas,
ni mai dins los groponèls de joves qu'an nascut tant nombroses fa
gaire, se pòt trobar que que sia de fòrt, de sanitós, de linde ;
aquí fa bèl temps que la classa obrièra a pas donada cap de senhi
d'aquesta espontanèitat qu'esperava Rosa Luxemborg, e que d'un autre
costat , s'es pas jamai manifestada que per èsser sul pic negada
dins la sang; las classas mejanas son enfachinadas per la revolucion
que tre qu'es somiava pels alopens dictators. . Òm ressèga sovent
que la situacion es «objèctivament» revolucionària; e que lo
factor «subjectiu» es sol a mancar ; coma se l'abséncia totala de
la fòrça meteissa que poirà ela sola cambiar lo regim èra pas un
caractèr objectiu del sicut actual, e que ne cal cercar las raices
dins l'estructura de nòstra societat. Aquò's aital que lo dever
primièr que nos impausa l'epòca d'ara es d'aver pron de coratge
intellectual, per se demandar se lo tèrme de revolucion es quicòm
mai qu'un mot , se ten un contengut precís , s'es pas simplament
l'un de las nombrosas messorgas qu'an congregat lo regim
capitalista dins son vam e que la crisi d'ara nos permés d'
esclairar.
Aquesta question impia , a causa de
totes los èstres nòbles e lindes qu'an tot sacrificat , compres sa
vida , a n 'aqueste mot. Mas sols los prèires pòdon pretendre
mesurar la valor d'una idèa , a la quantitat de sang que faguèt
rajar. Qual sap se los revolucionaris an pas vojat son sang per de
ren coma los Grècs e Troians dels poètas que enganats per una
falsa semblança , se bateguèron detz ans a l'entorn de l'ombra
d'Elena .
CRITICA DEL MARXISME
Dusc' ara totes los qu'an sentit lo
besonh d'apiejar lors sentiments revolucionaris per d'idèas
precisas , an trobat o acregut de trobar aqueles concèptes dins
Marx.
Es entendut un còp per totes que Marx
, merces a sa teoria generala de l'istòria e a son analisi de la
societat borgesa , a demostrat la necessitat ineluctabla d'un
bolegadís pròcha ont l'oppression que nos far pesar lo regime
capitalista seria acabada ; e meteis a fòrça de n' èsser convencut
, òm se dispensa d'estudiar de mai prèp la demostracion.
Lo «socialisme scientifica» es passat
a l'estat de « dògme» tot parièr que los resultats obtenguts de
la sciéncia modèrna, resultats que cadun pensa dever creire ,
sens jamai soscar d'estudiar la metòda. Per çò que concerna Marx
, se òm cerca a s' assimilar vertadièrament la demostracion , òm
vei lèu que i a mantunas dificultats que los «propagandistas» del
«socialisme scientifica» nos daissan pas supausar.
Solide , Marx explica remirablament la
mecanica de l' oppression capitalista , mas explica pas qu'es fòrça
dificil consí aqueste mecanisme poirà arrestar de foncionar.
D'ordinari , se reten d'aquela oppression que l'aspècte economica ,
a saupre l'extorsion de la «pus valguda» , e se nos'n tenem d'aquel
punt de vist, rai qu'es aisit d' explicar a las massas qu'aquela
panadis es ligat a la concurréncia, ela meteissa ligada a la
proprietat privada , e que lo jorn ont tota la proprietat vendrà
collectiva tot anarà plan... Pr'aquò los quites temes d'aquel
rasonament simple en aparéncia , mila dificultats se presentan tre
qu'òm l'estúdia de pus prèp.
Que Marx a plan mostrat que la
vertadièra rason de l'expleitacion dels trabalhadors aquò's pas lo
desir qu'aurián los capitalistas de gaudir, de se regaudir, de
consomar , mas la necessitat d'espandir al brutle l'entrepresa per la
rendre mai poderosa que las concurrentas . Mas aquò 's pas sonque
l'entrepresa mas totas la collectivitat trabalhadora , que que sia ,
qu'a besonh de restrénher fòrça la consomacion , per vodar lo mai
de temps possible per se fargar d'armas contra las collectivitats
rivalas , de tal biais que tant de temps qu'i auriá , a la susfàcia
del glòb, una luta per la poténcia e a mai tant que lo factor
decisiu serà la produccion industriala , los obrièrs seràn
espleitats . Per de dire verai Marx supausava precisament sens
quitament o provar , que tota mena de lutja per la potencia
desapareisserà tre lo jorn que lo socialisme seria establit dins
totes los paises industrials ; que lo sol malastre es que , coma Marx
reconeguèt el meteis , la revolucion non pòt pas encapar de
pertot d'un sol còp, e quora se fa dins un pais , leva per aquel
pais , mal al contrari , fa créisser la necessitat d' espleitar e
n'oprimir las massas dels trabalhadors , de paur d'èsser mai febla ,
que las autras nacions. Aquò's d'aquí çò que la revolucion russa
nos mòstrèt dolorosament .
Se considerem d'autres aspèctes de
l'oppression capitalista , ven d'autras dificultats , mas dangeirosas
encara , o , per dire melhor , la meteissa dificultat , esclairada
d'un jorn pus crus. La fòrça que ten la borgesiá per espleitar
en primièr los obrièrs ten dins los fondaments meteis de nòstra
vida sociala , e non pòt èsser destrusida per cap de
trasformacion politica o juridica . Aquela fòrça , aquò's d'en
primièr e essencialament lo regime meteis de la produccion modèrna
a saber lo de la granda industria. Sul subjècte las formulas
vigorosas abondan, dins Marx , concernent l'asserviment del trabalh
«viudant» e del trabalh «mòrt» e lo reversament del rapòrt
entre l'«objècte» e lo «subjècte» , « la subordinacion del
trabalhador a las condicions materialas del trabalh» , «Dins la
Fabrica , qu' escriu dins lo Capital , ...... i a un mecanisme
independent dels trabalhadors , e que se'n servisson coma
d'engranatges vuidants ...» «La separacion entre las fòrças
esperitalas dins la produccion , e lo trabalh manual , e la
trasformacion de las primièras en poténcia del capital sul
trabalh , tròban lor acabament dins la granda industria fondada sul
grand maquinisma . Lo detalh de la destinada individuala del
manòbra sus maquina desapareis coma un non ren davant la sciéncia
, las formidablas fòrças naturalas e lo trabalh collectiu que son
incorporats dins l'ensemble de las maquinas e constituisson ambe
ela la poténcia del mèstre». Aital la totala subordinacion de
l'obrièr a l'entrepresa e a los que la comanda repausa sus
l'estructura de l'usina e non pas sul regime de proprietat . Meteis
« la despartida entre las fòrças esperitalas qu'intervenon dins
la produccion e lo trabalh de las mans» ont segon una autra formula
« la desagradanta division del trabalh en trabalh manual e
intellectual» es la basa de nòstra cultura , qu'es una cultura d'
especialistas . La sciéncia es un monopòli, non pas per causa
d'una missanta organisacion de l'ensenhament public , mas per sa
natura meteissa , los profans an accèsse als resultats , mas pas a
las metòdas , es a dire que pòdon pas que creire sens comprendre. .
Lo «socialisme scientifica» el meteis es demorat lo monopòli de
qualques uns , e los intellectuals an malastrosament los meteisses
privilègis dins lo movement obrièr......
De seguir .............un jorn.... !
Commentaires
Enregistrer un commentaire