la mort del paire ......................................seguida
Puèi me servèt un cafè
brutlant del fornèl. E me diguèt que lo cosin deviá passar per me
veire.
Me tenguèt segut ambe la
valisa entre las cambas per l'empachar de se dubrir , sul ponde
lusissent fach de malons que meteis, revertavan la lutz dins
l'escurina . Lo correjon me ressegava las mans . Una còrda
pendolava. La marga d'un bragas , o vai t' en saupre, las alas d'un
eslip «eminence ame sa pòcha cangoro e ajocador bi plan per
«gàbian , totes aquelses apleches amenaçavan de sortir de sa boita
de Pandòra . Mas tant i faguèssi , tant se podiá veire la
mitat del voide que l'emplenava coma la matièra negra qu'emplena
tres parts quatre de l'univèrs . La grand me fintèt. Dedins la mala i
avia lo rasor del paire , son sabon per la barba , son aiga de
Colonha. Solfinava quicòm la grand , mas èra tròp brava , e son
educacion li enebissiá de liurar sa pensada bruta al subjècte de
l'educacion dels bastards .
- As talent?
- non meme, pas cap , euh non mèr'grand
Aicí dison Mèr' Grand
coma pel conte des tres porcelons... As de grands uèlhs mère grand
, a de mans fòrtas mère grand , a las dents grandas , mère grand
....
La maman m'afortissiá
dins l'idèa qu'èra vengut òme . E de segur los autres o devián
saupre. Mas ela tanben la podiái pas creire quora me fotia un carpan sul
morre en m'explicant que veniài tot juste de cambiar de pèl.
Veniái en secret , d'
entamenar mon aprendissatge de camaleon de la vida.
Èri ren , avia ren ,
auriái pas jamai ren. La vida te voliá escanar , espetar , esclafar
coma una mèrda de lusèrp e ben ieu , Desirat Gilbert , cagarai pas
, farai pas la pus mendre cagagna , tal lo rainal que la cacibralha percaça, m'èri promés de far pas la
pus pichona onda a la susfàcia de l'environament. Èri vengut
dubèrt coma una pòrta dubèrta dins lo desèrt , clar coma un cèl
d'estiu , pas mai vistable, meteis sus rendètz vos, impossible a
trapar , d' agantar, levat pels cans , e encara , que podián pas me
niflar, me flairar e que japavan après ieu .
Pr'aquò m'èri fintat un brave
briu, davant lo miralh. Per desnisar la borra que me deviá venir
druda jols braces , sul pitre , jol menton , lo nas e de segur al
ròdol de la quica ... De pels que devián butar e me baptejar òme,
del cuol a las gautas , m' enegresir las gautas, en societat e en
privat. E ren non veniá. Maman s'èra enganada , fins al coide un còp
mai . L'ora èra pas venguda..Non èri pas encara mascle .....
Èri pas encara vengut un
masclon, e n'èran un fum d' acarnassits per lo me remembrar.
- e duganèl as cagat dins las bragas me cridava lo mercant d'ensaladas al mercat.
- o quitaràs pas de pissar al lièch un jorn lo cagarèl?
- serias pas un pauc chintòc dins la familha , que te tròbi d'uèlhs de chines , mecut.
A la debuta risolejavi
d'aurelha coma se compreniái las trufariás. Mas que compreniái pas
tot , e puèi comprenguèri un bocin mai, mas pas tròp, a flor e
mesura qu'emplenava l'embut, comprenguèri qu'anavan venir e de n'ausir de duras o de calhòlas ...
Una leiçon de vida.
La primièra novèla èra
qu'avia pas cap de paire per m'aparar. Causa qu'aviái pas sonque
imagenar una minuta. La segonda novèla èra qu'aquel aparament
existissiá pas en realitat , qu'èra una convencion tacita entre
òmes : te laissi tu, ta femna e ta marmalha e tu faràs meteis
per ieu . Un pauc lo principi de la dissuasion nucleara d'un
biais , en pichon, mas sens oblidar la lei: que tombès l'un e la pacha serià rompuda.
Ame la mòrt tot càmbia.
L'esposa càmbia d'estatut e ven una preda . D'unas causas
leugièras , pas vistables, mas fòrça importantas , s'
espandisson, e prenon de mai en mai de plaça, unas causas qu'
amagan lèu l' image del paire aimat.
Ala me venguèt pro aviat
, l'idèa que l'umanitat es benlèu enganaira veire messorguièra .
Es aital que me despolhèri pauc a pauc de ma pèl de ceba de
badaluca, tal la pencha de sèrp quand se muda de pèl, coma la
domaisèla, se trai de sa pèl de vèrm encoconat , dels fons de
l'aiga ont s' avalida de peissonèls , per se gagnar la susfàcia
de l'aiga e viure sa destinada e agantar de parpalhòls , per finirt dins lo ventre d'una trocha.
L'umanitat ten dos
costats , coma la pencha de sèrp, a la Janus, prum, l' umanitat
linda , per pas dire piucèla, Eva la Joconda biais Joana d'Arc , coma a la salida
de l'òrt dieusenc, la societat , l' Estat , la dictatura , totes
los mejans que se bastisson las societats per s'enraiçar plond,
las convencions que son de mòda , puèi i a de l'autre costat , la
facia òrra, de l'èstre de l 'instint eterne , negre , desconegut ,
lo costat vertadièr de la fòrça, lo que demanda pas que de nasejar tre que
li destapan l 'encensièr, pels sègles dels sègles , tot al long
dels milhierats d'annadas , e que tornem trobar après cada masèl ,
completament amorralhat per la societat de las convenéncias del
temps de patz , mas qu' udola de sa votz plonda , al cròs del
ventre, la bèstia , per dire que podèm pas renegar las leis de la
natura , e que triomfarà totjorn, tre que se poirà traire de sa
caforna, e que tot juste , fin finala , finis totjorn per triomfar
òc , ambe sos banhs de sang, puèi, la bèstia s'acossomis un
temps , fins a las leis que fan mina de la voler téner
encadenada , de la sebelir per l'eternitat , dison los òmes de la
politica , la man sul còr, al nom de totas las bonas rasons , que
sia las del progrès , que son pas de creire, sens bòlas , sens
tèrmes , que siá per la grandor creissenta de l'arma de l'òme,
que siá per las religions qu'an tot inventat en matièra de
cruseltat e , que gausan encara donar de leiçons de saviesa . Tot al
long , i a lo capelet , dels còrs dels innocents passats a l'asta e
cruissents jos las dents , a punts rostits , ame las èrbas de Provença o d'endacòm mai e l'oblit .
Qu 'es l'Istòria? se que
non la longa seguida dels chaples , dels viòls, dels crims de tota
natura que los governaments, reialtats o empèris de totas frontièras
, de totas colors , fan mina de sebelir , jos de carretadas de flors als anniversaris ,
o de renegar , en quilhant las stèlas de gres, ont son escalprats
los noms emposcats, de los que son venguts posca a vint ans,
monuments de pèira , ont se ditz de paraulas d'evangèli ,
subretot per pas oblidar d'oblidar, de daissar passar lo temps , pro
de temps, per poder un jorn s' endralhar los camins ondrats pels
cipressièrs de l'oblit e de la guèrra.
Levats
totes los mòrts de totas las guèrras, que degun pòt traire de l'oblit, ne' n soi vengut de creire que
risqui benlèu mens al mitan de la fola, que davant la fàcia d'un
òme, d'una femna sol (a) que pòt sens cap de temonh , te respondre
non, a la pus pichona question d'ajuda pietadosa, la pus menuda demanda sortida de ta sembla cervèla , dins un moment d'optimisme , quora ne siás arribat al cap de ta
misèria, que l'ajès creguda possibla e pichona ta demanda , per
de qué te serias fisada a sa bontat , a sa cara angelica , a sa frairetat frairenala , e que
ditz non , en se risent d'aurelhas quand te poiriás
dire tan plan de òc, o um o benlèu, e que descubrísses, qu'aquel, qu'aquela, que
mòstra al monde, un tan polit visatge, e qu' es un mostre amagat jols
trachs de la vertut, e que pren de plaser de torturar lo mond , que
li tomba al ras de la ponha. Per conéisser vertadièrament un qualqu'un se cal
trobar sol en fàcia d'el, e dins un sicut penecos, d'aver un
besonh d'ajuda morala o materiala , o perdut lo fial teunhe de sa dinhitat , o d'aver donat sa fisança , e creire dins quicòm que l'autre poirà
te donar coma un peçugal de sal , d'amor a gratis, de fisança .
La pipa , la cigarreta ,
la clòpa , lo ninàs per exemple . Aquí que vejèri un jorn dançar
lo Marius. Per un ninas . Un jornalièr que cavava las trencadas per
la comuna , o lo privat e que son plaser major , mai que de plantar
lo culhièr drech dins la sopa espessa , de patanas, ont fresinava
encara una brava trencada de codena , ont se vesiá encara , qualque
còp lo numerò blau estampat pel maselaire de la bèstia, que son
plaser diusenc èra de se tubar son ninàs tot en acabant son pegal.
Figuratz qu'un jorn d'ivèrn , lo Marius atraversèt d'unas
condicions economicas dificilas , pròchas del fons de la misèria ,
un patiràs , sens que tròbes lo mendre trauc pichon a curar .
Portava fièrament son
estatut d'esclau modèrn que trabalha a la jornada , sens secu , sens
securitat, sens gants , cauçaduras, casques , ame sul cuol sa braga
quinquenala , qu'una femna caritadosa, de la parròquia comunista
li cordurava de contunh, tant e mai qu'aquelas bragas ambe de pèças
coloradas sus las paternas , èran vengudas qu'un «cordural
penelopian gigant», e li donavan gaireben un biais avant gardista,
qu'escapava benlèu a la majora part de la populacion Severagòla ,
mas lo tipe avia lo sin de tubar lo ninàs. Saique deviá èsser lo
sol plaser de sa vida, vist qu ' èra pas gaire preissat de tornar a
l'ostal , son sweet home , jos l'ostalàs puslèu, vist qu' abitava
una cava granda coma un pargue d'autobus jos una bastida de
ciment . Un ostal que s'enauçava del costat de la SISBA; una
societat avant gardista qu'espleitava tre 1940 entre Severac e
Lapanosa lo sistre per ne traire lo petròli . L' espandi èra
quitament siberian veire starwarian , i s'amolonavan las escobilhas
de totas menas e lo sistre cremat , ont , dins un caire, lo
costat pus aluenhat del corrent de la cisampa que bufava de longa
dins aquel aquel congelator ciclopean natural , s'èra cavat un jas
plegat ame de cartons. Lo carton es pas lo HLM del SDF?
Marius crosava , manjava e
fumava lo ninàs.
Degun ne'n sabiá pas mai
d'el e ne voliái pas comprene mai , a començar per son atge .
Aquel jorn fresc d'ivèrn
lo valent portava son bragassal cordurat multicolora , doas o tres
camisetas de carrèls rapetaçadas elas tanben a l'americana , son
berret castanhenc, plegat , puslèu escalprat pel det gròs, un
mocador roja al còl , que podiá laissar creire qu'avia facha las
brigadas internacionalas , des esclòps cunhats de palha sens cap
calcetas de lana . Fasia 5 jorns qu'avia pas manjat normalament ,
que s'èra pas far copar la barba , e qu'avia pas begut sonque un
esclac de quicòm de roge qu'asaiga dempuèi totjorn los nòstres
«sillons», al nòrd del pais bas.
Vist aital revertava a un
ors.
E coma un ors dancèt lo
Marius pel plaser dels autres , un jorn de mercat. E l'umanitat de
las convenéncias oblidèt un moment la caritat crestiana , compres
meteis lo curat , per se donar un escarapetal de rires , quand
Marius dancèt al son d'una cabreta sortida de sai pas ont , en
levant lo braç coma un perdut , per trapar lo ninàs que se
balançava al cap d'una lanièra , ela meteissa acrancada a la linha
d'un pescaire , que la manejava de biais , quilhat sus un carri,
tirava per un muòl. Lo quite miòl que semblava de rire de totas las
babinas, de n'aver trobat un pus nèci qu'el.
Marius susavi e los braces
li'n tombavan . Qualques joves faguèron petar los talons, en fasent
montar la posca embrenada del fieral , per la borrèia de Marius.
L'afar auriá pogut durar encara , auriá degut durar encara. Mas lo
nos del correjon se desprenguèt e lo ninas despenjat tombèt entre
doas sompas e quatre mèrdas d'ases mòlas. Marius manquèt
l'esclafar en se revirant d'un còp.
Mas lo trapèt lo ninàs ,
lo salvèt de la bestiesa umana. Puèi soriguèt al cèl. Prenguèt
devèrs lo cafè Rolòtabilha. Sortiguèt lo batifuòc e se passèt
golardament la lenga suls pòts. Ausiguèt pas res pus.
La vida li sorisiá , e
li respondiá merces.
Fin finala Marius èra
rusat. Sorisiá. Teniá lo ninàs d'una man fèrma.
D'un autre costat me
demandèri se seriái estat capable de dançar coma el, ambe la
bragas de totas las colors. Que semblava sortit d'un circ lo
Marius . Benlèu se'n chautava de las trufariás. Pr'aquò lo monde
parliquejavan . Lo jòc èra acabat. Tròp lèu se pensavan?
La borrèia de Marius
contunharà un autre jorn?
Commentaires
Enregistrer un commentaire